Debat

Kritisk sans efterlyses

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Som uddannelsesordfører glæder jeg mig altid til, at bladet dumper ind ad brevsprækken, og Folkeskolen har efter min mening været et godt alternativ til de mange andre indlæg i skole- og uddannelsesdebatten de senere år.

Jeg bruger altid bladet til at se, hvilke emner der interesser og berører lærerne i forhold til den dagsorden, vi er optaget af på Christiansborg. Det giver en bredde i orienteringen, som er meget værdifuld. Jeg sætter pris på, at Folkeskolen forholder sig kritisk til magthaverne. Men det er dog ikke nogen hemmelighed, at Dansk Folkeparti og jeg også gerne ser en mere kritisk linje over for både Danmarks Lærerforening og andre politiske partier end lige magthaverne. Jeg oplever tit, hvordan et bestemt parti (ingen nævnt - ingen glemt) benytter sig af sin oppositionsrolle til at kritisere den førte politik, som partiet ofte selv har været med til at udforme og vedtage. Den form for hykleri bør et kritisk skoleblad afdække seriøst og dybtgående, og det synes jeg ikke altid, Folkeskolen lever op til.

Da jeg er forholdsvis ny i skolepolitikken, kan jeg ikke bedømme bladet i et mere historisk perspektiv. Men netop som »den nye dreng« har det været nyttigt at kunne gribe til Folkeskolen, når jeg har skullet orientere mig om store emner og læse om historikken i diverse debatter. Så tak til Folkeskolen for 125 års erfaring.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler