Debat
En flittig fødselar
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Først og fremmest til lykke med jubilæet! 125 år med nyheder, artikler, refleksioner og debatindlæg om folkeskolen. Med dét indtager Folkeskolen en vigtig plads i både de historiske og aktuelle kilder om dansk skolevæsen.
Folkeskolen er et både belæst og vellæst blad. Vinklerne i artiklerne er mangeartede og nuancerede og - lige så vigtigt - til tider provokerende. Der er blik for folkeskolens mange ansigter og vigtige funktioner - børnenes skole, lærernes og ledernes arbejdsplads, en kommunal kerneopgave, et afgørende fundament i et globaliseret og videnbaseret samfund - og sidst, men ikke mindst, folkeskolen som vores alles fælles eje. Alle har med god grund en mening om folkeskolen. Mener ligefrem, de er eksperter, fordi alle jo på et tidspunkt selv har gået der. Og det er da også mit indtryk, at alle kommer til orde i Folkeskolens spalter, og at ingen historie for så vidt er for lille eller en mening for »skæv« til at blive bragt.
Til min store fornøjelse er der heller ikke nyheder, som er for store eller komplicerede til en fornuftig omtale i Folkeskolen. Er der i dansk eller international sammenhæng begået ny forskning eller gennemført evalueringer, udvalgsarbejder og undersøgelser med relevans og betydning for den danske folkeskole, kan man være sikker på, at Folkeskolen kender og bringer historien.
I KL læser vi bladet og folkeskolen.dk opmærksomt og sætter pris på jævnligt at komme til orde, fordi det ligger os stærkt på sinde også her at bidrage til den evigt aktuelle dialog og debat om udviklingen af vores alles folkeskole.