Debat

Bogindhold

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Et halvt år efter bogens udgivelse barslede Sten Larsen i nummer 18 med en anmeldelse af Ole Varmings og min bog 'Voksnes syn på børn og opdragelse' i trebindsserien 'Grænser eller ej?'

Anmeldelsen indeholder til slut nogle helt almene bemærkninger om, at bogen skam er 'læseværdig', og om dens 'spændende iagttagelser og delkonklusioner', som læserne i øvrigt ikke delagtiggøres i - en af dem er ellers en undersøgelse af danske læreres og pædagogers værdiprofil sammenlignet med et repræsentativt befolkningsudsnits værdier. Men derudover bruger Sten Larsen en stor del af sin spalteplads til at motivere, at han føler sig 'skuffet', fordi 'der ikke lægges op til en forklaring på, endsige en forståelse af, hvorfor så mange danskere øjensynligt er bastante grænsesættere'.

Kære Sten Larsen, det fremgår klart, at de analyser, du efterlyser, er placeret i seriens sidste bind, 'Andre Måder', der udkommer i 1998, hvor resultaterne sammentænkes, sættes ind i historisk-institutionsteoretisk sammenhæng og perspektiveres.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Serien er altså disponeret sådan, at bog et besvarer spørgsmålene hvem, hvad, hvor, bog to spørgsmålet hvordan (hvordan oplever 'grænsesøgende' børn sig selv og deres voksne, hvordan handler voksenverdenerne med disse børn), mens bog tre besvarer spørgsmålet hvorfor tænker og handler voksne sådan med børnene (foruden at den belyser andre måder at tænke og handle på).

Sten Larsens hovedkritik af bog et er altså, at den ikke også rummer bog tres indhold

Erik Sigsgaard

Herlev