Debat

Det begynder i folkeskolen

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Folkeskolen spiller en helt central rolle for Danmarks fremtid. Det er affyringsrampen for vores børn og unge til en god tilværelse i livet. Det er folkeskolen, der danner rammen for abc'en, for de første venskaber og for udviklingen af kritisk sans og demokratisk deltagelse. Det er i folkeskolen, spiren til faglighed og færdigheder opstår. Uden en stærk folkeskole står resten af uddannelsessektoren svagt.

Men folkeskolen lever ikke i en anden virkelighed end resten af samfundet. Også her gælder det, at kvalitet kræver resurser. Derfor er regeringens nulvækstpolitik gift for dens i øvrigt egen ambition om, at 95 procent af en ungdomsårgang skal gennemføre en ungdomsuddannelse.

VKO's ambitioner fejler ikke noget, men i stedet for at gøre alvor af de fine skåltaler og støtte kommunerne til at nå målet er man lokalt tvunget til at føre VKO's sparekniv med dårligere vilkår for skolerne til følge. Hertil kommer, at regeringens genopretningspakke har ført til store besparelser på ungdomsuddannelserne, de faglige uddannelser og de videregående uddannelser. Det harmonerer slet ikke. Det er helt nødvendigt, at den politik afløses af investeringer og med dem flere timer, mindre hold, bedre tid og ordentlige fysiske rammer.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget