Debat

Askov 2010

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Først tillykke til Thomas. Velfortjent!

Fint program. Mange gode og relevante indlæg.

Men: Hvor var de alternative idéer?

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Der er ingen tvivl om at folkeskolen har det hårdt. Regeringens, KL's, pressens, dele af befolkningens holdninger (målt ved opinionsundersøgelser) er, at folkeskolen fungerer utilstrækkeligt.

Hovedspørgsmålet er: Hvad gør vi så ved det? Det nytter jo ikke, at vi bare sætter barrikader op. Der var bud: Styrkelse af læreruddannelser og videreuddannelser, anvendelse af metoder, der »virker« (evidens - hvad det så er), akademisering af lærerne, større skoler med mere faglig »sparring«, kun optagelse på uddannelserne af højt kvalificerede ansøgere (eksamenskrav, test, optagelsessamtaler) med mere.

Mit eget bud: Giv lærerne i folkeskolen gejsten tilbage! Nogle har stadig gejsten; men for ofte er den på lavt blus.

Der skete noget med lærernes engagement, da lærerråd og fælleslærerråd forsvandt. Ikke fra dag til dag, men over tid. Stærke og visionære ledere har formået at udvikle deres skoler og skolesystemer, men også mødt modstand, fordi hverken ansatte eller forældre har følt, at det også var deres projekter. Skolefolk og politikere har rejst rundt med rosende foredrag om netop deres projekt. Hjemme sad flere lærere med andre opfattelser. Loyalitet forbød dem at udtrykke sig offentligt. Vi har brug for Sammenslutning af Yngre Lærere igen! Unge, entusiastiske lærere med faglige og pædagogiske kvalifikationer, der kan få vor fælles faglige forening tilbage på begge ben.

Pædagogik skal udvikles ud fra såvel erfaring som forskning. Lærere på den enkelte institution og i den enkelte kommune skal igen have indflydelse på, hvilken vej man går! Med »ejerskab« følger engagement!