Folkeskolens leder:
Læs alle artikler og ekstra net-materiale her: www.folkeskolen.dk/20tema
Undervisning, der virker – efter hensigten
Underrubrik
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
At stå stille er at sakke bagud, der er brug for ny viden, mere viden og nye færdigheder. Hver for sig og sammen skal vi forholde os til og agere i en verden, hvor der hele tiden sker noget nyt. At holde skole handler om, hvilke værdier vi ønsker at holde fast i og give videre. Og god undervisning handler om at sætte mål for det, eleverne skal lære, og at evaluere, hvad der virker og ikke virker - for hele tiden at kunne gøre det bedre. Lærernes metodefrihed er ikke frihed til at gøre hvad som helst. Metodefrihed betyder, at lærerne har ansvaret for at vælge de rigtige metoder. På seminariet og gennem løbende efteruddannelse tilegner professionelle lærere sig viden, så de kan vælge undervisningsmetoder og tilbyde læringsformer, som de i de konkrete situationer vurderer som de bedste. Den enkelte lærer skal hele tiden foretage intuitive og videnbaserede skøn - skal på én gang agere relevant i samspillet med eleverne og i forhold til undervisningens emne og mål, så man bagefter kan evaluere forløbet og resultaterne. Men hvordan kan folkeskolen holde fast ved grundlæggende værdier og samtidig være i forandring? Hvad skal eleverne lære? Hvad skal lærere og ledere kunne? Og hvad kan kommunen og staten gøre for at understøtte og udvikle folkeskolen i et globaliseret vidensamfund? Mange og store spørgsmål trænger sig på. Folkeskolen har forsøgt at finde nogle af svarene. Vi har besøgt forskere og skolefolk, filosoffer og erhvervsledere. Vi har talt med elever og eksperter. Og vi har spurgt: Hvad er der brug for i skolen og i samfundet? Hvad ved vi med sikkerhed om, hvad der virker? Og hvad sker der lige nu? - Vi skal bevare samarbejdsånden, parre den med den typisk danske det-tror-jeg-sgu-ikke-på-holdning, og vi skal have mere faglighed, svarer koncerndirektøren.- Giv eleverne tryghed med rutiner i skolehverdagen, der skal ikke forhandles hele tiden, siger læringsprofessoren. - Gør Danmark til et pædagogisk laboratorium, hvor der forskes i, hvordan vi skaber unikke uddannelser, svarer innovationseksperten. - Pas på med test og kontrol. Det kan kvæle lysten til de nødvendige pædagogiske eksperimenter, som skal gøre os klogere på, hvad der sker i undervisningen og i hele skoleorganisationen, siger evalueringsprofessoren. Læs argumenterne og de øvrige svar inde i bladet og deltag i debatten. I lærerteamet og skolebestyrelsen. På seminariet og i offentligheden. Og på folkeskolen.dk
-th