Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
I statsministerens nytårstale skulle der scores billige point, og så kan man altid kaste sig over folkeskolen med udokumenterede påstande om de yngste elevers læsefærdigheder. Vores formand er naturligvis ude at svare på anklagerne, men det bliver lige så udokumenteret med udtalelser om, at mange lærere gennemfører læsetest i de første skoleår, så de på baggrund af resultaterne kan sætte ind, der hvor det er nødvendigt.
Jeg vil opfordre til, at vi fremover som forening klæder vores formand rigtig godt på, specielt når det gælder læsning, for det emne vil komme op i mange år fremover.
Det kan gøres ved, at DLF's sekretariat beder kredsenes pædagogiske udvalg om at indsamle resultaterne af skolernes læseprøver og indrapporterer dem, så foreningen har et overblik over læseniveauet i folkeskolen.
Hermed vil det fremover være muligt for Anders Bondo Christensen konkret at tilbagevise påstande, der ikke har hold i virkeligheden.
Svar
Kære Torben Staffe, tak for opfordringen til kredsene. Det er altid værdifuldt med en tæt kontakt til kredsene. Du har imidlertid ikke ret i, at jeg udtalte mig på et udokumenteret grundlag. En undersøgelse foretaget forud for ændringerne i folkeskoleloven viste, at test var et udbredt pædagogisk redskab i læseundervisningen på begyndertrinnet. Ikke mindre end 97 procent af de adspurgte lærere brugte test i deres evaluering.
Anders Bondo Christensen, formand for Danmarks Lærerforening