Anmeldelse
Ind i samfundet: 8.-9. klasse
Klik for at skrive manchettekst.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Uanset hvad man mener om, at samfundsfag i lighed med en række andre fag er blevet et prøvefag, har det dog medført, at forlagene er blevet interesserede i at producere materialer til disse fag. Det her foreliggende materiale er et absolut vellykket forsøg på en grundbog for undervisningen i 8. og 9. klasse.
Fakta:
Titel: Ind i samfundet: 8.-9. klasse
Forfatter: Niels Lysholm, Karsten Møller
Type: Bog
Forlag: Alinea
To forhold gør dette materiale interessant i forhold til andre forsøg: For det første dets layout og omfattende brug af gode fotografier. For det andet bestræbelserne på at skrive, så børn og unge i 14-16-års-alderen kan læse teksten.
Uanset hvilket af de foreliggende systemer man vælger, kræver det dog, at den lærer, der skal anvende systemet, er uddannet i faget. Således også her. Grundbogen rummer jo i sagens natur tolkninger af samfundsmæssige forhold, og her må læreren sammen med eleverne stille sig kritisk over for disse tolkninger. Og her er da en del, for eksempel: Er partiet Venstre særlig kendt for dets interesse for forskning, internationalt samarbejde og integration? Er Irak-invasionen en Nato-aktion? Var der indført demokrati i Danmark per 5. juni 1849?
Derfor virker det også unødvendigt, at man i den tilhørende lærervejledning med kopiark har konstrueret opgaver med indbyggede fejl, som det er elevernes opgave at identificere. Lærervejledningen med opgaver kan man spare, opgaverne kan laves bedre af læreren selv.
Men selve grundbogen er absolut anvendelig og kan anbefales.