Debat

Individet over fællesskabet

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Den globale elite har ingen hjemstavn og derfor ikke ansvar nogen steder.

Ovenstående sætning fik mig til at tænke, at noget tilsvarende gælder generelt og også for indskolingseleverne i de aldersintegrerede grupper med skiftende hold. Når eleverne ikke naturaliseres godt og grundigt i klassen, så har de ingen »hjemstavn« på skolen, og så kan man ikke forvente, at de tager medansvar for samværet i grupperne. De skiftende grupper risikerer at fremme individcentreringen på bekostning af det fællesskab, der danner grundlag for demokratiet.

Hjemklassen søges ganske vist bevaret, men på vilkår, der ikke kan gøre det ud for det hjemsted, hvor de hører til og modtager læring i et fast fællesskab.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Jeg frygter, at også aldersintegreret undervisning i skiftende hold bærer ved til opfattelsen af samfundet som en forretning, hvor mennesker er redskaber for økonomisk effektivisering og udgiftsminimering på bekostning af kvalitet i undervisningen og medborgerskab i et demokratisk samfund.