Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Undervisningsminister Troels Lund Poulsen vil åbne for forsøg med engelsk fra 1. klasse og komme med en handleplan for sprogfagene. Christine Antorini fra Socialdemokraterne bakker op om forsøgsordninger rundt i kommunerne, førend en national sprogplan gennemføres. Antorini slår til lyd for flere sprogfag i folkeskolen, for eksempel spansk og arabisk. Sprogfagenes nedtur i de seneste 15-20 år står veldokumenteret. Engelsk har undgået dette statustab og står i dag stærkt i bevidstheden hos alle danskere som et basalt og helt nødvendigt sprogfag.
»Arbejdsgruppen for uddannelse i fremmedsprog« fremlagde i juni måned 2011 rapporten»Sprog er nøglen til verden«, hvor man blandt andet anbefaler engelsk fra 1. klasse, tysk/fransk fra 5. klasse og udbud af flere og andre sprog som tredje fremmedsprog. Modellen trives i privatskoleregi, hvor forældrene ønsker læring af mange sprog.
I læreruddannelsen underviser vi i linjefagene engelsk, tysk og fransk. Jeg vurderer, at de linjefagsuddannede sproglærere er godt rustede til at undervise i de tre sprogfag i grundskolen.
Jeg bakker op om Christine Antorinis forslag om flere forskellige sprogfag i grundskolen. Men jeg gør opmærksom på, at i læreruddannelsen uddannes for tiden kun lærere til fagene engelsk, tysk og fransk. Jeg opfordrer til et samarbejde med Danmarks Lærerforening om en inddragelse af sproglærere med anden uddannelsesmæssig baggrund end en folkeskolelæreruddannelse, inden forsøg sættes i gang. Mit råd er i første omgang at fokusere på forsøg med engelsk i 1. klasse, tysk/fransk på 5. klassetrin og som valgfag på 8. klassetrin.
Jeg afventer sammen med mange andre sproglærere og sprogpolitisk aktive personer i dette land både den lovede handleplan og udbud af meget mere sprog til danske børn i såvel et uddannelses- som et dannelsesperspektiv. Jeg opfordrer til et samarbejde med os i læreruddannelsen - vi vil gerne være med til at uddanne fremtidens verdensborgere.