Kronik
Folkeskolen på valgplakaten
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Så blev valget udskrevet. Alle river og flår i politikerne i et forsøg på at sikre, at de i kampen om vælgernes gunst afgiver en række løfter.
I Danmarks Lærerforening har vi et overordnet ønske: Brug det engagement og den store viden, der er samlet hos landets lærere, til at udvikle endnu bedre undervisning i Danmark.
Det er dejligt og nødvendigt med politisk interesse for vores uddannelsessystem og ikke mindst folkeskolen, men det er samtidig dybt bekymrende, hvis politikerne er mere fokuserede på, hvad de - eller deres spindoktorer - tror vil kunne skabe overskrifter og give stemmer, end på, hvad vi rent faktisk ved styrker undervisningen.
I DLF vurderer vi konsekvent de politiske forslag ud fra den viden, vi har fra den pædagogiske forskning. Fortæller forskningen, at de foreslåede tiltag vil give eleverne dårligere undervisning, er vi forpligtet af vores professionelle ansvar for elevernes undervisning til at tale imod forslagene.
Det har fået dele af pressen og meningsdannerne til at betegne Danmarks Lærerforening som negativ og bagstræberisk. Det får os imidlertid ikke til at gå på kompromis med seriøsiteten i vores arbejde for at skabe et endnu bedre uddannelsessystem.
Vi står gerne ved, at vi afviser offentliggørelse af nationale test, og vi står gerne ved, at vi ikke skal indføre konkrete læringsmål for alle fag på alle klassetrin. Også selv om forslagsstillerne forklarer, at forslaget er fremsat for at gøre det nemmere for lærerne. Vi afviser forslagene, fordi det vil betyde, at eleverne får dårligere undervisning. Det fortæller forskningen os. Og så er vi i øvrigt ikke sat i verden for at »gøre det nemmere« for lærerne. Vi tog sådan set vores læreruddannelse, fordi vi ønsker at give eleverne den bedst mulige undervisning.
Vi vil til gengæld meget gerne hjælpe lærerne bedst muligt med at varetage denne vigtige opgave. Derfor er vores anbefaling til politikerne i valgkampen: Lad os rette fokus på lærernes muligheder for at give eleverne den bedst mulige undervisning. Dette arbejde vil DLF gerne hjælpe en kommende regering med. Vi har vist et eksempel på, hvordan dette kan gøres gennem vores læseprojekt. Lærerne er den vigtigste faktor, hvis vi ønsker en god skole. Det ansvar, der følger heraf, er vi parate til at påtage os.
Danmarks Lærerforening ser frem til samarbejdet med den kommende regering!
God valgkamp!