Debat
Skolebibliotekarer forskelsbehandles
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Verdens dejligste job er at være lærer i den danske folkeskole. Ingen tvivl om det. Verdens næstbedste job er at være skolebibliotekar. Heller ingen tvivl om det.
... Så er det lige, at jeg undrer mig gevaldigt over, at der er så ualmindelig stor forskel på vilkårene for skolebibliotekarerne på de enkelte skoler. Inden for samme kommune kan man opleve op til otte-ti timers/lektioners forskel på tilstedeværelsestid per uge (undervisning og timer på skolebibliotek) for den enkelte skolebibliotekar på de enkelte skoler.
På nogle skoler bliver skolebibliotekstimer regnet under undervisning på lige fod med al anden undervisning. På andre skoler bliver timer regnet under: Anden undervisning og øvrige aktiviteter.
Det betyder, at der ikke er indregnet forberedelse og pausetid.
På vores skole er vi godt i gang med at udvikle skolebiblioteket fra Pædagogisk Center til Læringscenter. Det er flere år siden, vi ændrede fra Pædagogisk Service Center til Pædagogisk Center.
Vi har åbent 30 timer om ugen, hvor der foruden det sædvanlige bogudlån er åbent for alle elever/klasser/lærere.
Vi gør meget ud af biblioteksundervisning for alle klassetrin, vi starter læsekurser op, vi tilbyder undervisningforløb i samarbejde med læsevejleder og it-vejledere, vi læser/fortæller historie for eleverne i indskolingen, vi vejleder lærere, vi arrangerer og afholder caféer for lærerne efter skoletid, vi ...
Det er uforståeligt, at ovenstående aktiviteter ikke er at betragte som undervisning, der kræver forberedelse.
Det er ikke værdigt, at skolebibliotekarer har så forskellige arbejdsbetingelser.
Svar
Prioriteringen af resurserne til skolebibliotekerne/læringscentre er i mange kommuner lagt ud på den enkelte skole. Det medfører uundgåeligt forskelle skolerne imellem også inden for samme kommune. Skolebibliotekararbejdet har overalt i landet været gennem en rivende udvikling, men ikke nødvendigvis den samme udvikling. Der kan derfor være meget stor forskel på indholdet i skolebibliotekararbejdet. Det gør det vanskeligt at indgå en central aftale, der vil være dækkende for arbejdet på alle skoler. I den nye arbejdstidsaftales paragraf 4, stykke 3, står der vedrørende tidsfastsættelsen til blandt andet skolebibliotekararbejdet: »Der skal ved tidsfastsættelsen tages højde for hele opgavens omfang«. Derfor skal der naturligvis også tages højde for, at skolebibliotekarens undervisning kræver forberedelse.
Anders Bondo Christensen, formand for DLF