Debat
De mundtlige danskprøvers plan B
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
I de forslag til alternative prøveformer ved folkeskolens afgangsprøve, som i juli blev udsendt i en rapport udformet af et ekspertudvalg nedsat af Bertel Haarder, har jeg især lagt mærke til følgende passager: »Arbejdsgruppen anbefaler, at det gøres muligt for eleverne at udarbejde synopsen i prøveform B i mundtlig dansk på 9. klassetrin i grupper. Samtidig anbefaler arbejdsgruppen, at der indføres mulighed for at indlede danskprøven i skriftlig fremstilling på 9. klassetrin med en samtalerunde ...«.
I udvalget er repræsenteret tunge drenge og piger fra KL, Undervisningsministeriet, Skolestyrelsen og forskellige interesseorganisationer.
Udvalgets forslag er i overensstemmelse med de forslag til mundtlige og skriftlige afgangsprøver i dansk, som i en årrække blev gennemprøvet i mange og omfattende forsøg i hele landet, og som satte sig opmuntrende spor i den nuværende prøvebekendtgørelses mulighed for, at en elev kan gå op til den mundtlige prøve på grundlag af en synopse, som eleverne får forberedelsestid til at udarbejde på skolen.
Den traditionelle prøveform A er hverken valid eller realiserbar. Den nye prøveform B afspejler bedre den daglige undervisning og bestemmelserne i Fælles Mål. I læreruddannelsen fungerer mundtlig eksamen også på baggrund af en synopse.
Jeg håber, at udvalgets forslag på dette område bliver gennemført - af hensyn til eleverne og de uddannelser og det arbejdsmarked, eleverne skal prøve kræfter med efter deres skoletid. I en udmærket bog med titlen »Faglige tråde - prøveform B i brug«, skrevet af Undervisningsministeriets fagkonsulenter, kan man få fagligt kvalificeret vejledning og inspiration til en praksis i forbindelse med anvendelse af prøveform B.