Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Kære Jørgen Cseh (Folkeskolen nummer 18): Du mener, at vi i Skolestyrelsen ikke har gjort vores forarbejde omkring de nationale, computerbaserede test godt nok, fordi jeg skriver, at det »vistnok« er første gang, der gennemføres nationale test på denne måde. Man kan vel aldrig være helt sikker på, om nogen et eller andet sted i verden har forsøgt noget lignende?
Min pointe er, at der er tale om et udviklingsprojekt, hvor der ikke findes gennemprøvede fodspor, man bare kan trampe videre i. Det er jo altid sikrere at fortsætte i vante baner. Når vi alligevel er i gang med at gennemføre første runde af de nye nationale test, skyldes det - som du ved - at alt for mange børn i dag forlader folkeskolen uden tilstrækkeligt gode færdigheder til at komme videre i uddannelsessystemet. Testene skal give lærerne et af flere redskaber, som skal bidrage til at få rettet op på problemerne.
Du beder om dokumentation for det videnskabelige grundlag for testene. Jeg kan anbefale, at du læser bilag 2 i udbudsmaterialet, som er offentliggjort på Undervisningsministeriets hjemmeside: http://us.uvm.dk/grundskole/folkeskolen/udvikling/gl_udbud.htm
It-nedbruddet ved de digitale prøver beklager jeg gerne igen. Men det har intet at gøre med ændringer på prøveområdet. Der var tale om en teknisk fejl, som Cowi har taget ansvaret for. De øvrige prøver foregår som bekendt ikke via nettet.