Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Folketinget lovgav som bekendt om folkeskolen hen over sommeren 2006, med den konsekvens at skolerne i år har været ude for helt skandaløse arbejdsbetingelser.
Elevplanerne blev introduceret sammen med nationale test og kvalitetsrapporter. Som antydet i indledningen uden ønske om medspil fra lærerne, der skal skabe resultaterne i det daglige.
Den helt store skandale i dette lovgivningsmæssige makværk er dog de nationale test og afviklingen heraf. Her rammes lige ind i hjertekulen på lærernes faglige stolthed, når konsekvensen er:
- At den tekniske side er så ringe, at man kun har kunnet gennemføre testene, fordi lærerne vil sikre, at eleverne ikke oplever situationen negativt.
- At elever tappert forsøger igen og igen efter beskeder som: »hent billeder«, »siden kan ikke vises«, beskeder om, »at læreren ikke har startet testen«, mens læreren får beskeden »eleven har ikke adgang til testen«, selvom eleven er i gang.
- At prøvens struktur betyder, at eleven ikke kan komme videre, før hun har svaret på en opgave, og ikke senere kan vende tilbage - meget fjernt fra kreative elever, der er vant til at kunne rekapitulere, vende tilbage og ændre på svar.
- At elever har svært ved at holde tårerne tilbage, fordi testsituationen i sig selv er stressende og nu forværres af en elendig teknisk kvalitet.
- At svar på test ikke kan ses umiddelbart - som lovet.
Hvis nogen skulle være i tvivl, er der her tale om hjerteblod for lærerne, der vil gøre alt for at hjælpe eleverne trygt og sikkert gennem prøvesituationen.
Derfor, regering og Folketing: Stop den systematiske mobning af folkeskolen og dens mennesker via umulig lovgivning.