Debat

Lærernes engagement er afgørende

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Holstebroegnens Lærerkreds mener ikke, at elevplaner bringer noget nyt (Folkeskolen nummer 18). Det er der nu ikke enighed om. Samme fagblad konkluderede selv i nummer 17 på baggrund af en rundspørge til 18 tilfældigt valgte folkeskoler, at der er »udbredt tilfredshed med elevplaner«. Lærerne får dokumenteret deres faglighed. Også forældrene er glade for at få en skriftlig tilbagemelding på, hvordan det går med deres barn i forhold til faglige mål. Det betyder, at skole-hjem-samtalen kan begynde på et andet plan, og at man har bedre tid til at dykke ned i både det faglige og det personfølsomme, som I skriver. Elevplanerne er indført, fordi utallige undersøgelser fra blandt andet OECD og Evalueringsinstituttet har dokumenteret, at der manglede systematisk og skriftlig evaluering af børnene. Jeg er til gengæld helt enig med jer i, at det afgørende for elevplaner - og alt andet arbejde i skolen - er lærernes engagement. Og jeg vil gerne være med til at rydde barrierer af vejen: Det er derfor, at jeg har inviteret lærerne og kommunerne til at gennemgå hele området - og jeg har også tilkendegivet, at jeg er parat til at se på, om elevplaner tilrettelægges på den mest hensigtsmæssige måde. Vi vil drøfte praksis på skolerne, regler, som også kan omfatte kommunernes egne krav og lærernes arbejdstidsaftale. Inspirationen kommer fra det såkaldte »monsterudvalg« på gymnasieområdet, som mundede ud i en lang række forenklinger og viste, at nogle problemer hverken skyldes love eller bekendtgørelser, men gymnasiernes egen forvaltning og for omfattende planlægningsværktøjer.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler