Debat
Tak til Lars-Henrik Schmidt
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Tak. At læse dit indlæg i Folkeskolen nummer 17 om lærernes tabte arbejdsglæde/indflydelse/prestige er at møde vismandens klare og forløsende svar på, hvorfor folkeskolen træder vande. Tusinde kloge hoveder inden for snart sagt alle dele af samfundet mener at vide, hvordan pædagogikken skal skæres.
Vi retter ind efter regering, kommunale budgetter, kursusindustriens troldmænd, forvaltningernes forlængede arme i form af skoleinspektører, og vi retter ind efter et arbejdstidssystem, som nok i sig selv sætter tid af til det, som gennemsnitslæreren skal gøre, men giver for få stolte pædagogiske hjerner.
Alle ledende politikere bryster sig af, at Danmark har et samfund, som er værd at bevare. Økonomien er bomstærk. Overskud, velstand og stort forbrug præger de fleste danskeres hverdag.
Hvad har vi gjort forkert i skolen?
Hvis man fortsat i de kommende år holder læreren uden for indflydelse på egen arbejdssituation og fortsat spiser os af med håndører til limstifter, karton og kopipapir, høster næste generation for dårlige beslutningstagere.