Debat
Seriøs læsedebat, tak
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Folkeskolen har med artikler og kommentar beskæftiget sig med synsfejl som årsag til læseproblemer. Fokus på læsevanskeligheder er godt, men det er ikke alle initiativer, som har troværdighed af nævneværdig karakter. Samsynsvanskeligheder som årsag til ordblindhed har i mange år spøgt i kulissen og trænger til en seriøs videnskabelig undersøgelse.
Som omtalt i Folkeskolen nummer 4 vil leder af Forum for Læseforskning, lektor Erik Håkonsson, i samarbejde med Optikerforeningen, Synoptik og Århus Skolevæsen lave en undersøgelse, hvor et hold fra en optikerskole skal undersøge samsynet på 1.000 elever.
Det seneste årti har budt på mange suspekte teorier om ordblindhed - og spørgsmålet er, om visionerne med den nævnte undersøgelse tilføjer listen endnu et suspekt element?
Omtalen i Folkeskolen oplyser beklageligvis ikke noget om forskningsdesignet og gør det vanskeligt at bedømme, om det er en seriøs videnskabelig undersøgelse - og det er en kendsgerning, at fagfolk på dette område advarer mod at følge den træning, optikerne anbefaler. Et væsentligt spørgsmål er vel også, om forældrene til de mange børn i Århus får en grundig information om risikoen for fejlbehandlingen inden starten på undersøgelsen?
Projektet har givet lærer John Brogård anledning til at fremsætte nogle af sine velkendte bemærkninger mod læseforskere i Folkeskolen nummer 6.
Brogård er begejstret for undersøgelsen, han ser også med dette projekt en god chance for at få et nyttigt redskab til at profilere 'privatundervisningsforretningen', hvor mange forældre til ordblinde børn igennem tiden har betalt en høj pris for privatundervisning af tvivlsom karakter.
Det er med forældre til ordblinde børn og unge som med behandling for en kræftsygdom; mange søger efter alternative undervisningsmuligheder, angiveligt fordi folkeskolen ikke har tilstrækkeligt med kvalificerede medarbejdere til at varetage specialundervisningen af denne elevgruppe, og fordi det tilsyneladende ikke er attraktivt at beskæftige sig med specialundervisning - en udvikling, som bør give sektoransvarlige myndigheder anledning til alvorlige bekymringer.
Der er en betydelig international enighed mellem læseforskere om, hvad ordblindhed er - og den videnskabelige læseforskning i Danmark har i høj grad bidraget med betydelige landvindinger igennem årene blandt andet ved hjælp af læseforsker og professor Carsten Elbro med flere fra Københavns Universitet - og tak for det.
Selv om læseforskningen bestemt ikke er nået frem til endegyldige mål, ser forældre til ordblinde børn meget gerne, at den ny viden og de mange landvindinger finder vej til læreruddannelsen og til speciallæreruddannelsen på Lærerhøjskolen. Det vil give undervisningen af ordblinde elever i folkeskolen et tiltrængt kvalitetsløft.
Hans-Pauli Christiansen
formand for Ordblinde/Dysleksiforeningen i Danmark
Svend Aage Skovgaard Nielsen
formand for Ordblinde/Dysleksiforeningen i Københavns og Frederiksberg Kommuner
Forkortet af redaktionen