Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Ifølge en undersøgelse fra Kommunedata påtænker 26 procent af forældrene at fravælge folkeskolen, blandt andet fordi de forventer at finde et højere fagligt niveau i en privat skole. Over for denne nøgterne forældrereaktion, der på den mest bastante måde sætter barnet i centrum, og som derfor er langt nøjere - om end utilsigtet - i overensstemmelse med intentionerne i folkeskoleloven og med F-2000 end det fortvivlede hokus-pokus, der på kunstig vis kan snakkes ud af fokuspunkt to, reagerer formanden for DLF's pædagogiske udvalg Jørgen Stampe i pressen dels med en oplysning om, at ingen undersøgelse viser, at folkeskolen er ringere end de private skoler. En ret tom oplysning, da pædagogiske undersøgelser i deres tendentiøsitet jo mest iværksættes for at propagandere for bestemte ideers fortræffelighed. Dels forsvarer Jørgen Stampe folkeskolens udelthed med en næsten pinligt ærlig, janteagtig, ideologisk erklæring om, at vi uden udeltheden risikerer en polarisering af samfundet.
Jamen, så kan ingen da mere lyve sig fra, at folkeskolens vigtigste opgave, frem for at give børnene den bedst tænkelige faglige undervisning, er at påtage sig opfyldelsen af den lighedsideologiske, åndsnivellerende ensgørelse, hvor ingen skal tro, at de er mere end de andre. DLF ønsker altså med sin dyrkelse af dette janteprincip at bruge folkeskolen til den mest forbenede, totalitære nedkuling af de mennesker, der truer med at skabe polarisering, fordi de nu engang helt uideologisk er i stand til at hæve sig over middelmådigheden.
Vagn Madsen
Brønderslev