Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Ingen er i tvivl om, hvem der er leder af skolefritidsordningen (SFO): Det er skolelederen. Alligevel var det kompetenceforhold, cirka 15-20 ledere og souschefer i 'SFO Netværk Djursland' har diskuteret.
Hvorfor er det nu så vigtigt, hvem der er leder, og hvem der i dagligdagen fungerer som leder? Er der ikke andre og væsentligere problemer i SFO-regi?
Jo, der er mange og store problemer omkring såvel normering, pladsforhold som muligheden for at tiltrække og fastholde velkvalificeret arbejdskraft i SFO. Dette ses blandt andet i svarene på det spørgeskema, som 'Netværket' startede sit arbejde med at udsende til alle SFO'er på Djursland plus Hinnerup og Hadsten.
Der er stor forskel på de vilkår, SFO arbejder under i de ni kommuner, men generelt tegner der sig et billede af lidt plads, mange børn og få pædagoger, alligevel er det kompetencen, som for de fleste står som nummer et over emner, man ønsker diskuteret og forandret.
Langt de fleste steder fungerer samarbejdet mellem skoleleder og SFO-leder godt, og i hverdagen er der ingen problemer i, at SFO-lederen 'kører' sin afdeling af skolen, men når vi når til budgetlægningen med mere, er der ingen tvivl om, at SFO bliver sorteper.
Skolelederen er lærer, skolen er en gammel institution, hvor SFO bare er en opkomling, som i allerhøjst en 10-12 år har hørt til på skolen. Det mærkes, når der skal prioriteres.
SFO-lederne mangler i mange kommuner et forum med deltagelse fra forvaltningen, hvor der er mulighed for at træffe fælles beslutninger, og hvor der er rum og tid til den nødvendige faglige debat. Som gruppe mangler vi gennemslagskraft, fordi vi gang på gang bremses med ordene: 'Det er skoleledernes domæne, gå hjem og tal med din skoleleder'. Altså privatiseres den enkelte SFO's problemer, og selv inden for en lille kommune kan der være meget store forskelle på, hvordan fritidsordningerne fungerer, og hvor meget spillerum den enkelte SFO har.
Vi mener, at det er på tide at tillægge SFO-lederen en ikke blot reel, men også formel kompetence og ansvarlighed.
På sigt vil det ikke være muligt at fastholde velkvalificerede, udviklingsorienterede ledere i SFO, hvis ikke arbejdsvilkårene ændres, så vi sikres en reel medindflydelse på den udvikling, som skal til i hele skolen - såvel i undervisningsdelen som i fritidsdelen.
Det må være muligt at udskille de områder, som nødvendigvis må have skolelederen (eller i hvert fald en person) som øverste leder (lokaler med mere), og så give SFO-lederne det spillerum og den frihed, som er nødvendig for, at vi kan arbejde med at udvikle SFO til et endnu bedre tilbud, hvor ideerne kan gro, og hvor der bliver mulighed for reelt at bruge de erfaringer, man kan hente fra SFO andre steder.
Et ligeværdigt samarbejde på skolen kan alt andet lige kun blive en fordel for de børn, som det jo drejer sig om, hvad enten de skal undervises eller have en meningsfuld og udfordrende fritid i SFO.
På vegne af 'Bladgruppen'
Inga Refstrup
Voldum