Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Skolerådets formandskab ønsker en saglig debat og hævder i Folkeskolen nummer 16 før sommerferien, at undertegnede gør sig skyldig i usande påstande og misforståelser. Det skal således være usandt, at Skolerådets menige medlemmer ikke inddrages i processen omkring formandskabets årsrapport. Okay, Skolerådets menige medlemmer har mulighed for at sige, hvad de mener om formandskabets planer. Men årsrapporten er på ingen måde resultatet af nogen form for demokratisk proces. Den er alene formandskabets værk. Hvis man kan tale om, at Skolerådets menige medlemmer inddrages, er det primært i rollen som gidsler.
Mine »misforståelser« vedrører det af formandskabet anbefalede antal test. Jeg vil ikke udelukke, at jeg er blevet lidt forvirret af formandskabets udmeldinger desangående. I Politiken 11. maj skrev de, at vi skal indføre centralt fastsatte, niveaudelte »læringsmål« for alle elever på alle klassetrin i alle fag og »tilpasse de nationale test«, »... så de gennem hele skoleforløbet evaluerer, om eleverne når såvel basislæringsmålene som de almene læringsmål i skoleforløbet, og om de flytter sig tilstrækkeligt«. I Folkeskolen 17. maj skrev formandskabsmedlem Simon Calmar Andersen, at »alle fag (skal) testes«. I Politiken 23. maj skrev formanden selv, at »... der i skoleforløbet (skal) testes mere end én gang i hvert fag«. Og i sidste nummer af Folkeskolen skriver Søndergaard så, at kun de fag, der i forvejen indgår i de nationale test, skal testes.
Jamen, det er da klart som blæk.