Debat
De dygtige er man bedøvende ligeglad med
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Det hele er et storstilet forsøg på den totale destruktion af folkeskolen. Trods al forloren snak om mulighederne i den mere end ekstremt udspændte rummelighed med tilbageførslen af specialundervisningseleverne til normalklasserne er det givet, at ingen lærer vil kunne gå ind i sådan en fremtidsklasse og undervise fagligt højtkvalificeret i 45 minutter, samtidig med at han skal levere kvalificeret specialundervisning til de tilbageførte og yderligere dæmme op for den af den eksplosivt udvidede rummelighed udviklede larm.
Jo, lærerne skal bare efteruddannes. Men der findes ikke en eneste kursusinstruktør, der har den ringeste anelse om, hvordan en lærer både skal kunne levere engageret faglig undervisning, kvalificeret specialundervisning og helst også overleve i det tilrettelagte kaos. Ekstra hjælp hedder det. Men det er lige netop det, der ikke længere er råd til. Allerhøjst en nødvendig bodyguard, som man vist kalder for en undervisningsassistent - til læreren.
Nej, der er kun én ting at gøre: Udskil de specialundervisningskrævende i særlige klasser. Og del eventuelt disse klasser yderligere efter arten af specialundervisning. Og del så endelig de udelte klasser efter elevernes evner. Undlader man dette, så er det sikkert, at de dygtige får forspildt deres skolegang yderligere. Og det vil politikere og deres pædagogiske bagland være bedøvende ligeglade med. De dygtige er overhovedet ikke nævnt i hele oplægget til ødelæggelsen. Det eneste nævnt i en parentes er, at de dygtige jo skal være glade for, at de bliver »socialt udviklede« ved at blive trynet i det tilrettelagte kaos.