Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Det var vel uundgåeligt. Man måtte jo foreslå en ændring eller et nyt fag med »medborgerskab« i folkeskolen. Det er vel aldrig faldet nogen ind, at viderværdige politiske ideer først opstår hos langt ældre personer - men bevares, så er grundlaget der - eller er det nu også det?
Lad mig lave et tænkt eksempel: Der er 25 elever i en klasse, én af dem »skejer ud« - de 24 gør ikke. Er det så galt med undervisningen - skolens paragrafsæt - eller med læreren? Lad mig som eksempel bruge Gestapos torturbøddel Ib Birkedal Hansen - den sidste henrettede krigsforbryder i Danmark. Var alle hans klassekammerater mon forbrydere? Hvorfor mon egentlig ikke? Der må have været noget ravruskende galt med hans børneskole - eller hvad? Kan det mon tænkes, at det er hjemmet eller den generelle opdragelse? Hvis man ikke kan finde ud af årsagen, ja, så har man da altid skolen. Naturligvis er det da meget smigrende - men er det mon også sandt?
Man behøver såmænd ikke lede særlig længe for at finde uhyggelige eksempler, som ligner Breivik temmelig meget. Man skal blot kigge lidt på de nazistiske einsatzgrupper, som optrådte i hælene på hærafdelingerne - navnlig på østfronten. Her er masser af eksempler på begavede og højtuddannede, som deltog i myrderierne med liv og lyst. Alt i alt tvivler jeg på, at skolen - og navnlig folkeskolen - skulle være arnested for den afsporede og perverterede tankegang, som er påkrævet i den slags tilfælde.
Efter min erfaring er det just ikke den slags, eleverne går op i - det er mere fodbold og lignende. Det går op og ned - så er det jøderne, så kapitalisterne, så kommunisterne og nu socialdemokraterne. Hvem bliver mon de næste?