Debat

Diagnosticer ordblindhed på skolen

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I Folkeskolen den 13. juli påstår Ib Hedegaard Larsen, at ordblindetest er på »juridisk gyngende grund«. Denne påstand må vi i Dansk Videnscenter for Ordblindhed afvise. Det er ikke korrekt, at det skulle være forbeholdt psykiatere at diagnosticere ordblindhed. Ansvaret ligger hos skolelederen, som kan vælge at opretholde kompetencen til diagnosticering på egen skole, eller der kan henvises til kommunens konsulenter. Det falder i fin tråd med nærhedspricippet.

De bedste nøgletest i en afgrænsning af ordblindhed er gratis. Videnscenteret er blandt andet ansvarlig for publicering af en procedure til afgrænsning af ordblindhed, der naturligvis bygger på grundig dokumentation. På baggrund af erfaringerne med denne kan vi kun støtte de dygtige lærere og testlærere på skolerne og i kommunerne, der gør deres yderste for at skabe pædagogisk og personlig klarhed over den vanskelige situation, som børn med ordblindhed og deres familier lever i. Den enkelte skoles ledelse har særdeles gode muligheder for at sikre kvalifikationerne i eget resursecenter - og det med fast grund under fødderne. På den måde undgår man, at familiernes eneste mulighed er de private udbydere. Vi undrer os over, at Hedegaard Larsen ønsker at opretholde usikkerheden, ikke blot for familierne, men nu altså også for skolens fagpersoner.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler