Debat
Tiden skal ikke skrues tilbage
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
I Folkeskolen nummer 16 mener Niels Christian Sauer, at specialundervisningen er »mast til plukfisk«, og skolen bør ændres, så der igen - som før 1993 - satses på »en lærerstyret klasse, hvor undervisningen og ikke det enkelte barn står i centrum«.
En pressemeddelelse fra ministeriet handlede om, at kommunerne løfter opgaverne vedrørende specialundervisning efter kommunalreformen. Den frygt, der har været for nedskæringer og afspecialisering, har heldigvis kunnet afvises. Noget andet er, at stigningen i specialundervisningen giver grund til bekymring. Derfor har regeringen sammen med KL besluttet at analysere specialundervisningen i 2009.
Undervisningen står i centrum i skolen, og den skal tage hensyn til de enkelte børns forudsætninger, både de, der har særlige talenter, og de, der har behov for ekstra støtte. Vi skal være ambitiøse, når det gælder differentiering af undervisningen, blandt andet fordi undervisningsdifferentiering i nogle tilfælde kan være en bedre løsning på et problem end specialundervisning.
De mange skoleudviklingsprojekter, der er iværksat i 2009, vil medvirke hertil. Hovedsigtet med udvikling af turbodansk, undervisningsassistenter, anvendelse af it-støttede undervisningsformer og erhvervsklasser er blandt andet netop at udvikle skolens undervisningsdifferentiering.
Tydelige krav til undervisningen er forudsætningen for en god skole. Fælles mål, test og prøver og elevplaner er redskaber til det. Der skal stilles forventninger og krav til alle elever, men tilpasset den enkeltes forudsætninger.
Jeg er enig med Niels Christian Sauer i, at der er en sammenhæng mellem specialundervisningen og den almene undervisning, men jeg tror ikke, vi skal forsøge at skrue udviklingen tilbage til tiden før 1993. Det er vigtigt, at undervisningen tager hensyn til det enkelte barn og dets forudsætninger.