Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
»De ansatte skal kunne se, mærke og føle, at der er en afbureaukratisering i gang«. Det udsagn var der bred opbakning til, da jeg i sidste uge deltog i et såkaldt topmøde arrangeret af fagforbundet FOA. Et møde mellem faglige repræsentanter og en række toppolitikere, herunder to ministre og flere partiformænd.
Der var almindelig enighed om, at kulturen i den offentlige sektor skal nytænkes, så den bygger på større tillid til den enkeltes ansvar og faglighed. Og der var fokus på, at kvaliteten af offentlige ydelser generelt ikke sikres ved kontrol - hverken statslig eller kommunal - men primært må bygge på tillid til de ansatte og til ledelsen, der skal være inspirator, sparringspartner og støtte i forhold til den enkelte medarbejders faglige udvikling.
Nu skal der ske noget. Det var den klare holdning også på det efterfølgende pressemøde. Oppositionspartierne foreslog, at der åbnes op for frikommuneforsøg, hvor den enkelte kommune kan frigøre sig fra alle bureaukratiske regler. Økonomi- og erhvervsminister Lene Espersen opfordrede til i større udstrækning at bruge udfordringsretten, der allerede nu giver mulighed for at søge dispensationer, og hun lovede, at regeringen i efteråret kommer med et udspil, der vil resultere i reel afbureaukratisering.
Det var gode udmeldinger. Vi ser frem til politisk nytænkning også på skoleområdet. Eksempelvis i forhold til elevplaner, test og kvalitetsrapporter.
Samme positive takter prægede Dansk Industris konference »Vores skole« i sidste uge. Her var erhvervsrepræsentanter og mange folk fra skoleverdenen samlet for at formulere konkrete udspil, der kan understøtte arbejdet i folkeskolen. »Spørg ikke: Hvad kan folkeskolen gøre for mig? Men: Hvad kan jeg gøre for folkeskolen?« som det på et tidspunkt blev udtrykt med en omskrivning af et kendt citat. Og den tone prægede dagen med inspirerende skolebesøg og en konstruktiv dialog med masser af forslag og inspiration til, hvordan alle parter kan bidrage.
Der er tydeligt sket en ændring i tonen i den offentlige debat. Både når det drejer sig om de offentligt ansattes arbejde og om folkeskolen. Den udvikling var de to konferencer med til at understøtte. Men som en journalist udtrykte det: »Hvad skal få os til at tro, at det hele blive til noget - denne gang?«
Vi ser derfor frem til, at de flotte ord bliver omsat til handling. Også på Christiansborg.