Debat
Regeringen sover i klassens time
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Der mangler 2.700 uddannede lærere på landsplan, og om seks år vil vi mangle 6.600. På samme tid er der i disse dage et rekordstort antal ikke-læreruddannede undervisere, som er begyndt på landets folkeskoler.
Det kan umiddelbart virke som en tilforladelig løsning, men det er, som formanden for Helsingør-lærerne siger det til folkeskolen.dk, ren brandslukning. Der er en direkte sammenhæng mellem kvaliteten i undervisningen og veluddannede lærere, og konsekvenserne af regeringens forsømmelighed med hensyn til at skaffe uddannede lærere er klokkeklare. Skolevæsener bliver - som i Helsingør Kommune - for eksempel presset til at bruge ikke-læreruddannede undervisere med et 60-timers lynkursus i bagagen. Det går ud over elevernes faglighed og muligheder for at få en uddannelse senere i livet.
Regeringen lader hånt om folkeskolen. Privatisering og storskærmsundervisning i klasselokalerne er ikke vejen frem. I stedet burde regeringen gå forrest for at gøre læreruddannelsen eftertragtet og anerkendt. Og man bør give lærerne større frihed til selv at planlægge og udføre undervisningen. Det ville give dem en følelse af at gøre en forskel. Den fortjener de. For det gør de.
I løbet af de næste ti år gårcirka 22.000 lærere på efterløn eller pension. Vi mangler et klart svar på, hvad regeringen vil gøre ved det.