Debat

Kan DLF’s hovedstyrelse løfte opgaven?

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Jeg håber ikke, at det billede, der viser sig på Folkeskolens debatsider, afspejler de politiske prioriteringer i DLF's hovedstyrelse. De Konservatives Charlotte Dyremose og Dorte Lange fra DLF's forretningsudvalg har drøftet ganske ligegyldige sangbøger i forbindelse med Sangens År. Det siger meget om Dyremose ambitionsniveau for sit ordførerskab. Det siger vist ikke meget om Dorte Langes!

Samtidig angriber Bertel Haarder rummelighedens allertåbeligste konsekvenser. Han ønsker ikke, at undervisningens kvalitet skal falde på grund af rummelighed. Hans bud er at kræve mere disciplin og genindføre niveaudeling i folkeskolen. Bud, der intet har med rummelighedsproblematikkerne at gøre, men som er endnu et eksempel på, at Venstre vil investere i værdifulde mennesker, der på sigt giver positive tal i bruttonationalproduktet og på konkurrenceevnen (flexicurity), frem for at investere i, at børn med særlige behov får deres behov dækket af velfærdsstaten. Det er ikke skolepolitik, men cost-benefit-baseret værdipolitik.

Jeg savner, at hovedstyrelsesmedlemmerne demonstrerer indblik i rummeligheden, som den udspiller sig i hele folkeskolens undervisning. Vi har ikke behov for de evindeligt bekymrede miner fra DLF. Vi skal have konkrete bud på, hvordan den rummelige folkeskole forandres i en både positiv og realistisk retning. Hovedstyrelsen skal i offensiven og være politikskabende, da der ikke er andre, som vil ændre rummelighedens kurs.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Det er min forventning, at det kommende katalog med indsatsområder fra DLF får betydning for fremtidens rummelighed.

Rummeligheden giver allerede i dag for mange lærere for mange vågne nætter.

Svar

Jeg håber, at vi gennem et samarbejde på alle niveauer i Danmarks Lærerforening kan indfri dine forventninger.

Anders Bondo Christensen, formand for Danmarks Lærerforening