Debat

Kvalitet, kvalitet, kvalitet

Vidensinstitution.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Nogle ord bliver brugt så meget, at de til sidst næsten mister betydning. Alle snakker om kvalitet, for alle går naturligvis ind for kvalitet. Men hvem afgør, hvad kvalitet er, og hvordan dokumenterer man kvalitet for eksempel i folkeskolen?

Ja, det er straks betydeligt vanskeligere at blive enig om.

Bliver kvaliteten defineret fra centralt hold, ved at der udmeldes en række standarder, som skolerne bliver målt på, vil det få afgørende betydning for opfattelsen af kvalitet. Leverer skolerne de centralt krævede standarder, er det vel dokumentation for høj kvalitet. Skolerne vil derfor uundgåeligt komme til at rette virksomheden hen mod disse standarder. Denne måde at definere kvalitet på har imidlertid en række konsekvenser, uanset om den bruges i forhold til en vidensinstitution som folkeskolen eller i forhold til en privat vidensvirksomhed.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

I den store private vidensvirksomhed vil det svare til, at direktionen placeret langt fra de enkelte afdelinger skal definere kvalitetskrav og kvalitetskontrol til den enkelte afdeling. Det ville imidlertid hurtigt blive en katastrofe for den pågældende virksomhed. I dagens omskiftelige samfund er det helt afgørende, at vidensvirksomhederne er parate til løbende udvikling og omstilling. Det forudsætter, at der er fokus på at bruge den enkelte medarbejders potentiale i forhold til virksomhedens udvikling. Derfor sikres udviklingen ikke gennem centralt fastsatte standarder, men ved at sikre, at den enkelte afdeling selv tager ansvaret for udviklingen, og i dette arbejde skal den enkelte medarbejders viden og potentiale naturligvis inddrages mest muligt. En vidensvirksomheds potentiale er summen af medarbejdernes viden og virksomhedens evne til at få denne viden til at spille sammen.

I vidensinstitutionen folkeskolen har vi brug for en ledelse, der formår at bruge og udvikle den enkelte medarbejders potentiale og får medarbejdernes viden og engagement til at spille sammen i en løbende udvikling af skolen - og så er det helt fint, at kommunalbestyrelsen fører tilsyn med, at det rent faktisk sker. Danmarks Lærerforening har udarbejdet et kvalitetssystem, der bygger på denne tankegang, og som derfor er et klart alternativ til den centrale styring, der kommer til udtryk i det seneste forlig.

»I vidensinstitutionen folkeskolen har vi brug for en ledelse, der formår at bruge og udvikle den enkelte medarbejders potentiale og får medarbejdernes viden og engagement til at spille sammen i en løbende udvikling af skolen«