Debat
Tankpasserpædagogik – intet ringere
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Skolen som en servicestation var før et skræmmebillede en anklage mod skolen om overfladiskhed, skolen som et tarveligt selvbetjeningsmarked.
Som modbillede fremhævedes dengang skolens dannelse, omsorgen for eleverne, samtalen.
Nu fremturer KL med tankpasserpædagogikken. KL drøner ind på skolens servicestation, flår bestillingslisten »En rummelig skole« op af lommen og bestiller. Kontorchefernes penne lyner, der vinkles af, sådan, sådan.
Kommunerne bestiller, læreren udfører, unægteligt en klargørelse af den professionelle almagt og afmagt:
nedprioritering af klassen, holddannelse på tværs af årgange
indplacering af eleverne på homogene hold på grundlag af »intelligensprofil«
storhold med op til 60 elever til én lærer
»barnets bog«
eleverne har flekstid
åben plan. Gangarealet er undervisningsareal
øget elevansvar for egen læring, logbogen
anvendelse af årsnorm med vekslende ugeskema
nedprioritering af fagene til fordel for projekter
afskaffelsen af pensum til fordel for individuelle læringsplaner
differentieret almenundervisning erstatter specialundervisning
politikere kræver »læringsgaranti«.
Hvordan få professionsidealet i sving efter denne svada? Er professionsidealet til noget, når KL oven i købet vil kontraktliggøre sit ansvar for folkeskolen? Skal kontrakten overhovedet forhandles? Det bliver måske snarere: »Kan du ikke levere varen, så er det ud, hr. lærer«.
En fagforening bygger på medlemmernes faglige kunster/kunnen, ikke underdanighed over for en, som frit kan ønske sig hvad som helst fra chips over sodavand til den fleksible skole. Professionalisme betyder ikke, at lærerne kan det hele.