Debat

Guidelines, ikke test

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det er dog forbløffende, som tingene kan blive vendt på hovedet, når man kommer med de allerbedste intentioner. Det sidste skud på stammen af denne kaliber må være den fordømmelse, der er i Folkeskolens leder i nummer 16-17, hvor man mener, at test ikke er anvendelige. Det passer jo ganske simpelt ikke. Selvom der foreligger et folkeskoleforlig, er det ikke ensbetydende med, at det skal være stationært. Tværtimod er folkeskolen i konstant udvikling, og det samme må de politiske initiativer være.

Når vi taler om test, ynder jeg hellere at kalde det »guidelines«, idet det er en hjælp for både lærere og elever til at finde standpunktet hos eleven og på den måde bedre understøtte de elever, der har mangler, og de elever, som sidder og keder sig og i virkeligheden er langt forud for deres pensum.

I Dansk Folkeparti har vi i denne debat henholdt os til, at i Danmark Evalueringinstituts evalueringsrapport står der rent faktisk, at skolerne er positive over for, at man skal have en evalueringspraksis, fordi skolerne i virkeligheden ikke rigtig ved, hvordan de skal håndtere det. Ordret står, at de »er famlende over for den løbende evaluering, som har eksisteret i ti år«.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Derfor mener vi, at det vil være et svigt over for standarden i folkeskolen ikke at foretage disse guidelines for eleverne, da det jo intet har at gøre med prøver eller test i ordets bogstaveligste forstand, men en måde på at kunne finde ud af, hvordan man kan gøre det bedre for alle grupper af elever i folkeskolen.

Det forslag, som ministeren er kommet med, drejer sig ganske enkelt om at evaluere eleverne for at finde deres niveau og ikke gøre det til en eksamen og en prøve, som Socialdemokraterne mener, at det er.

Jeg skal ikke lægge skjul på, at det ikke er det optimale for Dansk Folkeparti, men vi vil gerne være med til i samspil med de tre andre forligspartier at gøre dette til et positivt skridt på vejen til at forbedre den danske folkeskole.