Debat
Det fælles ansvar
Skolerne er ikke blot læreanstalter, men derimod en skole for livet
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Jeg vil begynde med et citat af skoleleder Kattie Egede Motzfeldt: »Vi er samlet her, fordi vi har et fælles mål for de børn, som vi har ansvaret for«. Ordene faldt på Imaks repræsentantskabsmøde 18. april i år. Imak er lærerorganisationen for lærerne i Grønland.
Kattie Egede Motzfeldt markerede med sin tale, at det sammenhold, der er mellem lærere og ledere gennem Imak, er afgørende for lederne, lærerne og ikke mindst eleverne i folkeskolen i Grønland.
Når citatet er en gentagelse værd i Folkeskolen, er det naturligvis, fordi Katties udtalelse har gyldighed for alle i Danmarks Lærerforening, såvel i Grønland som i Danmark og Sydslesvig.
I folkeskolen påtager vi os et ansvar for elevernes dannelse og uddannelse. Folkeskolens kvalitet står og falder med, at vi magter at påtage os det ansvar. Det stiller store krav til såvel lærere som ledere, og det forudsætter, at vi betragter opgaven som en fælles opgave.
For mig er der ingen tvivl om, at Kattie har ret, når hun giver udtryk for, at medlemskabet af samme faglige organisation er en styrke for det nødvendige samarbejde om det fælles mål for de børn, som vi har ansvaret for.
Det er vores fornemme målsætning i folkeskolen, at alle elever forlader skolen med troen på: Jeg dur også. Skolerne er ikke blot læreanstalter, men derimod en skole for livet. Skal skolen løse den opgave, er den enkelte lærers engagement i og professionelle ansvar for undervisningen altafgørende.
Vi har brug for god ledelse i folkeskolen, hvis lærerne skal kunne løse deres opgave. Ledelse i en undervisningsinstitution som folkeskolen er en vanskelig og kompleks opgave. Derfor er det også helt nødvendigt, at vi, der er med til at skabe rammerne for ledelsen gennem aftaler og politiske beslutninger, bygger rammerne op, så det giver lederne mulighed for at udøve god skoleledelse. Svigter vi vores del af ansvaret, bliver det urimeligt svært at skabe god skoleledelse. Vi må konstant vurdere, hvordan vi kan påtage os vores del af ansvaret ved at skabe de optimale rammer.
Jeg vil opfordre til, at vi samles i Danmarks Lærerforening for at løse den opgave.
Der er grund til at ønske Imak tillykke med de resultater, den har opnået for skolelærerne og lederne de seneste år, blandt andet fordi lærere og ledere har stået sammen i Imak om det fælles ansvar.
Anders Bondo Christensen er formand for DLF