Debat

Tilgiv dem, thi de ved ikke, hvad de gør …

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Dette kunne være rejseholdets overskrift på historien om de danske læreres undervisning, men det kan endnu mere rammende være lærernes overskrift på historien om rejseholdets konklusioner.

Det var lidt svært og tog nogen tid at fordøje den ejendommelige påstand, at vi ikke rigtig ved, hvad det er, vi går og laver, og om det hjælper på elevernes kundskaber. Vi har nemlig ikke grundlag i videnskabelig forskning, når vi underviser, forlød det. Det har vi da rigtignok, vi har bund i vores egen forskning så tæt på offerets personlighed, som det kan lade sig gøre, der findes da ikke bedre forskning.

Hvis lærerne spurgte forskere, eksperter og specialister, hvordan vi skal undervise eleverne i 4.a i dansk, ville vi da få at vide, at det kan der virkelig ikke umiddelbart svares på. Der kræves flere oplysninger om de enkelte elever, forældre, baggrund, klassens sammensætning og mange andre vigtige ting, der har indflydelse på, hvad der virker lige i dette tilfælde.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Netop! Efterhånden som undervisningen skrider frem, viser lærernes forskning i den enkelte elev, hvad der virker, og så bruger vi det i samarbejde med forældrene, måske med hjælp fra Pædagogisk Psykologisk Rådgivning og den megen litteratur, der findes på området.