Debat

Om diagnosticering af ordblindhed

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Et par internationale »redskaber« benyttes, når psykologer eller psykiatere skal beslutte dia-gnosen for et henvist barn eller en voksen, der er tale om ICD-10 eller DSM4 RV - snart DSM5.

Begge omfatter lister over adfærdsmæssige symptomer til afkrydsning.

Når et sådant »redskab« skal opstilles/formuleres, deltager en række specialister: psykiatere, psykologer, jurister, undervisere, neurologer og (måske) forældre til børn og unge med adfærds- og indlæringsproblemer.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Formuleringerne og afkrydsningslisterne bliver derfor udformet på baggrund af, hvad gruppens medlemmer kan blive enige om (som i COP-15).

Efterfølgende beslutter så undersøgere ud fra diverse test og afkrydsninger, hvad den enkelte elev »fejler«, og hvilken indsats for afhjælpning han eller hun er berettiget til.

Sådan er det i store dele af verden.

Heldigvis har mange undervisningssystemer i Danmark en mere fornuftig måde for beslutning om ekstra hjælp!

Men hvor længe varer det?