Debat
Om diagnosticering af ordblindhed
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Et par internationale »redskaber« benyttes, når psykologer eller psykiatere skal beslutte dia-gnosen for et henvist barn eller en voksen, der er tale om ICD-10 eller DSM4 RV - snart DSM5.
Begge omfatter lister over adfærdsmæssige symptomer til afkrydsning.
Når et sådant »redskab« skal opstilles/formuleres, deltager en række specialister: psykiatere, psykologer, jurister, undervisere, neurologer og (måske) forældre til børn og unge med adfærds- og indlæringsproblemer.
Formuleringerne og afkrydsningslisterne bliver derfor udformet på baggrund af, hvad gruppens medlemmer kan blive enige om (som i COP-15).
Efterfølgende beslutter så undersøgere ud fra diverse test og afkrydsninger, hvad den enkelte elev »fejler«, og hvilken indsats for afhjælpning han eller hun er berettiget til.
Sådan er det i store dele af verden.
Heldigvis har mange undervisningssystemer i Danmark en mere fornuftig måde for beslutning om ekstra hjælp!
Men hvor længe varer det?