Anmeldelse
Den røde tråd i Bibelen
Den røde tråd i Bibelen
Klik for at skrive manchettekst.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
De store bibelske fortællinger er samlet her i dette værk, der i sandhed bibringer sine læsere på mellemtrinnet den nødvendige røde tråd: Den bibelske fortælling om de største og mindste ting, som altid viser sig at være større end som så. Bibelselskabet har forsøgt at ramme folkeskolen dér, hvor vi er: i et ikke-forkyndende rum, hvor indsigt og forståelse ikke forudsætter eller er lig med omvendelse. Folkeskolens undervisning i kristendomskundskab er i henhold til fagets grundmål ikke-konverterende, det vil sige uforkyndende, og derfor har det været spændende at se, hvordan et så grundlæggende element som den bibelske fortælling kunne formidles fra dette forlag.
Fakta:
Titel: Den røde tråd i Bibelen
Forfatter: Helle Krogh Madsen, John Rydahl
ISBN: 9 788775 236282
Type: Bog
Forlag: Bibelselskabets Forlag
Her er tale om et virkelig velgennemarbejdet materiale, der på flotteste vis knytter sig som supplement til et grundmateriale, hvor også andre religioner belyses. Mellemtrinnets elever er kræsne læsere, når det gælder kristendomskundskab, men her er det lykkedes forfatterne i et naturligt talesprog at formidle budskaber, så der er plads til både fortælling og modtager. Læreren kan glæde sig til en absolut tilfredsstillende lærervejledning, der vil opfylde de flestes behov.
Det er dog problematisk på side 130 at fastslå, at "myter giver svar på det, som mennesker ikke selv kan svare på". Det peger på en forståelse af, at myten ikke er konstrueret, hvilket er i strid med en uforkyndende religionsvidenskabelig optik, hvor selv myter er menneskelige konstruktioner. Bogens ordlyd tyder flere steder på, at det (ganske vist i en mild og meget diskret grad) forudsættes, at Gud findes, hvilket det er vigtigt at være og gøre opmærksom på i undervisningen ved netop at tage de kildekritiske briller på, som mange lærere også kender til fra historieundervisningen.