Debat
Derfor er det godt med en lærer
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Niels Holck, medlem af en uddannelseskommission nedsat af Socialdemokraterne, udtrykker i Folkeskolen nummer 16 skuffelse over, at jeg ved offentliggørelsen af kommissionens rapport sagde til folkeskolen.dk, at kommissionen ville have »haft godt af en lærer«. Citatet er fra journalistens overskrift, og min opfattelse af kommissionens arbejde fremgår nok tydeligere i selve artiklen, hvor jeg er citeret således: »Formand for skole- og uddannelsespolitisk udvalg i DLF Dorte Lange glæder sig over kommissionen og er enig i mange af dens forslag, men hun synes, at der mangler en undervisningsfaglig vinkel«.
Diskussionen om lærerdeltagelse i kommissionen må ikke overskygge den intention, som vi er fælles om: At flere unge skal gennemføre ungdomsuddannelser. Jeg fremhævede flere af kommissionens anbefalinger som positive på fremlæggelsesmødet, og jeg ser - som Niels Holck - frem til en konstruktiv debat. Et første møde er allerede aftalt.
Men hvorfor kunne det have været godt med en lærer i kommissionen? Såvel Niels Holck som skolelederne i kommissionen er jo uddannede lærere. Det er jeg også selv, men jeg ved, at det er guld værd at vende skolepolitiske spørgsmål med lærere, som til daglig beskæftiger sig med klasseledelse og didaktik. Kommissionsmedlemmerne, der fremlagde rapporten, var engagerede og gav meget inspirerende oplæg, men jeg savnede en undervisningsfaglig nuancering af journalist Lars Olsens pointer. Hans ønske er, at folkeskolen skal sikre lige muligheder for børn fra såvel akademiske som ikke-akademiske hjem. Det ønske er vi mange om, men uanset om det er tilsigtet eller ej, kommer Lars Olsens pointe til at lyde, som om overliggeren skal sænkes for »maskinarbejderens søn«, som ikke har mulighed for at hente hjælp hjemme til for eksempel projektopgaven, som opfattes som »akademisering«.
Projektopgaven er ikke akademisk, men den kræver differentieret undervisning. Forskellige elever skal have forskellig hjælp i forskellige undervisningsforløb. Kommissionens fremlæggelse på mødet 25. juni kunne have nydt godt af en sådan undervisningsfaglig vinkel.