Folkeskolens leder:
Mod nye læsemål
Underrubrik
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Udfordringen er vigtig for alle elever. Og resultaterne er en velsignelse for de fleste. Men processen betyder også vanskelige kampe for nogle af dem. Og nederlag for de få.
Børnehaveklasserne skal snart i gang med den første, sjove legelæsning, og 1.-klasserne er allerede på vej mod den spændende afkodning af læsningens mysterium.
Det går rigtig godt med læseundervisningen i folkeskolen nu. De seneste år er der ansat læsevejledere, lærere er blevet efteruddannet, og læsetestene viser, at den tidlige indsats virker.
Men godt begyndt er ikke halvt fuldendt! Og på mange skoler er man opmærksom på, at læsning skal i fokus i hele skoleforløbet. I alle fag. Ikke kun i indskolingen.
Her melder de næste udfordringer sig. For matematiklæreren er optaget af, at eleverne lærer matematik. Og fysik- og kemilæreren af, at de skal lære dette fags problemstillinger og metoder. Selvfølgelig. Og heldigvis. Men det er ikke nok. For læseundervisning er ikke kun dansklærerens og specialundervisningslærerens ansvar. Alle lærere har ansvar for den faglige læsning. Ligesom læreruddannelsens undervisere har ansvar for, at strategier for faglig læsning bliver integreret i alle linjefagsstudier. Og forlag og lærebogsforfattere har ansvar for at medindtænke den faglige læsnings betydning og metoder i lærervejledninger.
Kort sagt: Det er tid til at sætte nye læsemål.
Thorkild Thejsen, ansv. chefredaktør | tt@dlf.org