Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
I disse dage afslutter mange lærerstuderende studierne og bliver udklækket som nye lærere. Forhåbentlig bliver de allerfleste lærere i folkeskolen, som har så hårdt brug for dem. De er modige, vil nogen sige. Har de da slet ikke fulgt debatten og hørt, hvor forfærdeligt det er at være lærer, vil andre tænke. Lad os kapre de alt for få, der dimitteres, tænker skoler og kommuner. Hvad kan vi gøre for at tiltrække ikke blot de allerdygtigste, men i det hele taget uddannede lærere, reflekterer og diskuterer de.
Der er god grund til at stille spørgsmål, men forhåbentlig har de nydimitterede gjort sig klart, hvilket arbejde det er at være lærer. Forhåbentlig er det lysten til at beskæftige sig med et af de allervigtigste fag, man kan tænke sig, nemlig at undervise eleverne i skolen, så de bliver dygtige, vågne, kompetente, kreative, nysgerrige, undersøgende, sociale, glade og i det hele taget livsduelige.
Det er det hele værd. Alt bøvlet, alle frustrationer, alt det, der forstyrrer, og alle kravene, der vælter ind over skolen.
Det er en skam, det ikke lykkes i højere grad at få den historie fortalt.
Når vi taler med lærere om skole og undervisning, så udviser de en entusiasme og et engagement, der fortæller, at det er undervisningen og samværet med eleverne, der holder dem i gang og giver basis for fornyelse i undervisningen.
Det er ikke centrale regler og bestemmelser, der flytter noget i skolen. De forstyrrer, men lærerne knokler videre på trods. Nogle gange bliver det for meget. Energien drænes, og nogle bukker under for presset. Det er urimeligt, og det behøver ikke være sådan. Vi ved nemlig godt, hvad der skal til for at skabe gode arbejdspladser, også arbejdsgiverne.
De nye lærere, der starter efter ferien, skal ikke opleve, at den viden negligeres. Det skal de erfarne lærere, der har trukket læsset hidtil, heller ikke.
Skoleåret 2008-2009 skal være startskuddet til en ændring af arbejdsmiljøet i alle danske skoler. En ændring, der betyder, at lærere bakkes op, at elever får den undervisning og den støtte, de har behov for, og at kommunerne sætter tilstrækkelige midler af til undervisningen, til materialer og til sunde og inspirerende skolebygninger.
Vi vil have en skole, hvor alle nye og erfarne lærere ønsker at arbejde.
Der er masser at fejre. Der præsteres et stort og flot arbejde.
Det er godt, der er nogen, der vil være lærere. Lykke til.
Rigtig god sommer.
»Vi vil have en skole, hvor alle nye og erfarne lærere ønsker at arbejde«