Debat
Hvem har egentlig ansvar for hvad?
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Charlotte Dyremose og Anne-Mette Winther Christiansen skriver i Folkeskolen nummer 16, at de er enige med DLF i, at først når lærerne bruger test til at arbejde videre med eleverne, kommer testen til sin ret. Pointen i den »DLF mener«, som jeg skrev i nummer 15, og som de to ordførere refererer til, var imidlertid, at de obligatoriske nationale test, som forligspartierne har ansvar for, er et dårligt redskab til det formål.
Lærerne bliver i samme indlæg kaldt »super kompetente«. Det er dejligt, at ordførerne fra to af forligspartierne bag folkeskoleloven nu udtrykker tillid til lærernes vurderinger, men når de samtidig opfordrer kommunerne til at sørge for, at lærerne har gode redskaber til deres arbejde, må man undre sig over, at de ikke først overvejer brugbarheden af det redskab, de selv har skabt gennem lovgivningen.
Charlotte Dyremose og Anne-Mette Winther Christiansen sender »aben« videre til kommunerne og opfordrer dem til at »benytte de stadig stigende folkeskolebudgetter til at sørge for, at lærerne har de nødvendige redskaber til at sikre alle elever udfordringer på rette niveau«.
Stadig stigende folkeskolebudgetter?
Hvis der refereres til absolutte tal, er det muligvis rigtigt, at budgetterne »stiger«. Flere elever koster flere penge. Krav om udbygning af it og andre tidssvarende undervisningsmidler koster også flere penge, men med den seneste økonomiaftale er der igen færre penge til nye tiltag i kommunerne.
Lærerne tager dagligt ansvar for at lave den bedst mulige undervisning. Regeringspartierne skulle overveje eget ansvar for såvel de redskaber, som lærerne får, som de økonomiske rammer, som kommunerne får stillet til rådighed.