Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Det kunne måske være af interesse at vide, hvilke bevæggrunde lærerstuderende har for at fravælge lærergerningen, eller i hvert fald tvivle.
For mit eget vedkommende valgte jeg uddannelsen til lærer, fordi jeg, med erfaring fra egen barndom, kunne kombinere at være meget til stede i egne børns dagligdag med at udrette et godt og meningsfyldt arbejde. Undervejs er det gået op for mig, at det at være lærer i dag ikke bare er fuldtidsarbejde, det fylder hele ens uge med møder og derudover forberedelse hjemme. Weekenden bruges så til at være turbo sammen med familie og venner - nu skal vi lave noget spændende sammen-agtigt - ligesom alle de andre.
Jeg havde set frem til at komme relativt tidligt hjem og så forberede mig på passende tidspunkter, om aftenen eller om eftermiddagen, mens mine børn legede nede i gården.
Og jeg vil ikke leve sådan som alle de andre!
Vibeke Blom
Frederiksberg