Debat
Hvor får han det fra
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Så var han der igen, den flittige skribent fra Brønderslev - Vagn Madsen.
I Folkeskolen nummer 16 skriver han under overskriften 'Sådan bekæmpes faglighed', at '. . . Frank Jensen vil se glade børn i skolen, og det sikres bedst ved at sjofle skolens fagcentrerede kerneydelse og flyde ud i den bløde vare'. Normalt ville jeg som mangeårig læser af Vagn Madsens skriverier blot tænke: hvor får han det dog fra?
Når jeg alligevel denne gang vil gøre en undtagelse og tage til genmæle, skyldes det, at påstandene er helt ude i hampen. Socialdemokratiets skolepolitiske oplæg siger klart, at vi i de kommende politiske forhandlinger skal rette fokus på skolens kerneydelser. Vi skal styrke fagligheden uden at smide 'det glade skolebarn' ud med badevandet. Eller sagt på en anden måde: vi skal styrke fagligheden, samtidig med at vi fastholder glæden ved at gå i skole, glæden ved at lære noget.
Den største udfordring er den kendsgerning, at ikke alle elever er ens. Nogle er stærke fagligt, men fungerer mindre godt socialt. Nogle lærer bedst gennem praktiske øvelser, mens andre helst skal læse lidt først. Nogle er ordblinde og har svært ved at få bogstaverne til at give mening, mens andre kan læse, før de kommer i skole. Min pointe er, at vi skal undervise børn forskelligt for at behandle dem lige. Vagn Madsen tillægger mig alt for stor indflydelse, når han skriver: '. . . og da Frank Jensen taler Socialdemokratiets sag, følger DLF trop. . .' - men tak for tilliden.
Frank Jensen
uddannelsesordfører for Socialdemokratiet