Debat

Havari-kommission

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Jens Colding påpeger ganske præcist det forhold, at kravene til videnskabelighed ikke hidtil er stillet til 'forskning' i grundskoleforhold. Hvis Undervisningsministeriet en dag skulle blive interesseret i videnskabelighed i beskrivelsen og forklaringen af grundskoleforhold, er det mindre væsentligt, hvilken institution der får statsmidlerne til videnskabelig forskning, men det er væsentligt for undervisningsmiljøet i folkeskolen, at okkult religiøsitet ikke blandes op i noget, der giver sig ud for forskning.

Danmarks Pædagogiske Institut fremlagde institutionens forskningsopfattelse i 1991. (Mogens Jansen: Et godt projekt - der kalder på en fortsættelse. Hvidbog. Fredensborgkonferencen, 1991). Forskningsopfattelsen præsenteres i tegneseriestil og viser, hvordan de involverede spiralsnoet stiger op til et mål, hvorfra de kan bevæge sig mod uendeligheden (det matematiske tegn benyttes).

De to læserapporter fra Danmarks Pædagogiske Institut kan vurderes videnskabsteoretisk. De knytter an til den positivistiske Wienerkreds fra 30'erne, der havde som metodisk ideal at benytte metoder fra naturvidenskaberne på humanistiske og samfundsvidenskabelige områder, og havde som mål at afdække årsags-virknings-forhold, således at fænomener kunne forudsiges. Wienerkredsen reagerede netop på den totalitære okkultisme, der dengang udviklede sig i de tysktalende områder.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Naturvidenskabernes basale sprog er matematikken, og uden dette sprog er man afskåret fra at drive videnskabelig forskning ud fra et positivistisk ideal.

Danmarks Pædagogiske Instituts første rapport fra 1994 viser, at matematikkens sprog slet ikke beherskes af Danmarks Pædagogiske Institut. IEA's matematiske opgørelsesmetode forkastes, mens der vælges en okkult regnemetode, der mest af alt minder om Nordisk Fjers oppustede resultater. Der er ikke en afdækning af årsags-virknings-forholdene i rapporten fra 1994, og i rapporten fra 1996 må Danmarks Pædagogiske Institut give op over for årsagsproblematikken. Ikke desto mindre indeholder konklusionen fra 1994 en okkult udviklingsteori, som overhovedet ikke kan bevises ud fra IEA-undersøgelsen, da IEA-undersøgelsen indeholder to tværsnitsundersøgelser, men ikke benytter forløbsundersøgelser.

Danmarks Pædagogiske Institut var i 1991 på nyreligiøs udvikling mod uendeligheden. Så fjollet et forhold havde Danmarks Pædagogiske Institut til 'forskning'. Undervisningsministeriet skylder lærerprofessionen, at der nedsættes en havarikommission.

Birgitte Borgen Marcussen

Gentofte