Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Svar til Inger Enemark, ledende bibliotekar, Sydals Bibliotek (Folkeskolen nummer 14/15).
Først og fremmest synes jeg, det er godt, at eleverne bruger folkebiblioteket.
Skolebiblioteket kan - materialemæssigt - ikke klare alle opgaver i folkeskolen.
Projektopgaven for en klasse omfatter et eller flere overordnede emner og problemstillinger, der indeholder forslag til delemner. Det er af afgørende betydning, at emnerne aftales og defineres i samarbejde mellem lærere og elever, og at det er elevernes interesser, der er bestemmende for emneformuleringen.
Derfor skal du slet ikke være forstemt!
Eleverne har helt sikkert valgt emnerne, fordi de selv vil vide mere, som de vil delagtiggøre andre (forældre, lærere og kammerater) i.
Det er nødvendigt, at eleverne lærer at fordybe sig i et emne. Kun ved at lære at stille spørgsmål, diskutere og finde svar får vi nogle unge, der bliver i stand til at sortere i den informationsmængde, der vælter ned over dem.
Det tror jeg, de har det godt med!
Helle Nielsen
lærer og skolebibliotekar Øster Farimagsgades Skole København