DLF mener: Start i det små med meddelelsesbogen
Folkeskolens nye evaluerings- og bedømmelsessystem er trådt i kraft. Det skal nu udmøntes, så det giver mening lokalt. Det er et begyndende opgør med et syn på evaluering, der i de seneste år har understøttet meningsløst styringsdata og en summativ evalueringskultur med et præstationsfokus, der har haft store negative konsekvenser for vores elevers trivsel og motivation. “Teaching to the test” sneg sig ind og blev den realitet, som mange advarede om.
Danmarks Lærerforening har aktivt søgt og fået indflydelse på udformningen af det nye system, og vi er klart på rette vej. Intentionen med et nyt evaluerings- og bedømmelsessystem er at styrke meningsfuld evaluering, sikre tidlig identifikation af elever med udfordringer og ikke mindst generere mindre bureaukrati og dokumentation samt sikre rum for meningsfulde lokale løsninger. Lovgivningen skal udmøntes lokalt i samarbejde mellem skolens parter – kommunalt og ude på skolerne. Derfor skal lærerkredsene, tillidsrepræsentanter og medlemmer støttes i at søge indflydelse på arbejdet på alle niveauer, så vi samarbejder om at understøtte intentionen om at sikre en bred og stærk evalueringspraksis.
Helt konkret arbejdes der nu med meddelelsesbogen, som er et af de nye elementer. Der er udarbejdet en vejledning, og foreningen arbejder aktivt på, at intentionerne tydeligt afspejles i udmøntningen. Det betyder, at vi lokalt skal samarbejde for at finde de bedste løsninger. Vi skal være til stede der, hvor beslutningerne omkring udformning og anvendelse af meddelelsesbogen tages.
Det er vigtigt, at vi ikke får skabt et nyt bureaukrati, som hverken lærere, elever eller forældre har gavn af. Vi skal huske den markante kritik af elevplanerne fra alle parter, som førte til afskaffelsen af dem. Det væsentlige formål med evaluering er at udvikle god og motiverende undervisning samt understøtte elevers udbytte af undervisningen. Så lad os begynde arbejdet med meddelelsesbogen med et par huskeregler i baghovedet: Keep it simple. Start i det små. Find hen ad vejen ud af, hvad der giver mening, og opbyg eventuelt derfra. Lad ikke platforme styre indholdet – men find mening lokalt i samarbejdet med både forældrene og skoleledelser.