Debat

Et ønske om en konstruktiv debat

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I Skolerådets formandskab ønsker vi en konstruktiv debat om, hvordan vi gør folkeskolen bedre, men vi er nødt til at afvise de usande påstande og misforståelser, som Niels Christian Sauer fremkommer med i Folkeskolen nummer 15.

Niels Christian Sauer påstår, at Skolerådets medlemmer slet ikke involveres i forbindelse med Skolerådets årlige beretning. Det er usandt. Vi gør os umage med at høre på rådsmedlemmerne, før vi skriver beretningen. Det betyder ikke, at vi i formandskabet følger alt, hvad rådsmedlemmerne siger, men alle bliver hørt.

Hvert efterår - et halvt år før offentliggørelsen - fremlægges beretningens hovedtemaer for Skolerådet. Rådsmedlemmerne opfordres til at udpege temaernes væsentligste udfordringer og stille forslag til anbefalinger. Det skal endvidere understreges, at beretningen altid ledsages af rådsmedlemmernes mundtlige drøftelse, gengivet i et detaljeret referat, som undervisningsministeren modtager sammen med beretningen. Formandskabets rådgivning suppleres derved med rådsmedlemmernes forslag og vurderinger.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Niels Christian Sauer har påstået, at formandskabet ønsker 100 nationale test. Nu vil Niels Christian Sauer have det til at lyde, som om vi ønsker to nationale test i alle fag. Begge påstande er misforståelser. Vi foreslår mindst en national test på hvert klassetrin, og at der er mindst to test gennem skoleforløbet inden for de fag, der i dag testes i. Derved kan man følge elevens faglige progression. Det vil medføre cirka 15 nationale test gennem skolegangen.

Ovennævnte er små udpluk fra en beretning på mere end 200 sider, som vi gerne debatterer på kvalificeret vis. Meget gerne med lærerne. Vi ser frem til en god debat med DLF i Skolerådet og i offentligheden.