Folkeskolens leder:

Lærergerningens nirvana

Underrubrik

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Professor Per Fibæk Laursen har gennemført et forskningsprojekt om den autentiske lærer. Han har interviewet 30 lærere af den type, der er så dygtige, at eleverne husker dem resten af livet. De har en række kendetegn; blandt andet hviler de i sig selv, de er positive, respekterede af eleverne, muntre, og de ved, hvad de er gode til. Men lærerne er ikke født til det. Et andet kendetegn er nemlig, at de næsten alle har nogle år på bagen, har været på flere arbejdspladser, og halvdelen af dem har faktisk haft kriser undervejs, hvor de har overvejet at kvitte lærergerningen. Med andre ord kan nye håbefulde lærere ikke finde en let genvej til succes i faget. Den eneste vej er livets hårde skole, hvor man prøver nogle ting af, gør sig nogle erfaringer og forhåbentlig drager de rigtige konsekvenser af de erfaringer. Det har de 30 interviewede lærere gjort. De 30 lærere har i stedet prøvet sig selv af på flere skoler, i flere projekter og i mange fag, før de har fundet den rette fordeling mellem engagement og stress. For her ligger der et skisma. For at nå dette lærerjobbets nirvana er det nødvendigt at prøve en masse af. Man skal bruge sig selv, være en ildsjæl, men alligevel ikke så meget, at man brænder ud. Spørgsmålet er, hvordan flest muligt kommer til dette stadie uden at knække nakken undervejs, for det nytter ikke, at nogle få bliver superdygtige, hvis dobbelt så mange holder op undervejs. Der findes ikke en genvej, men derfor skal man ikke forsøge at lægge ydre forhindringer i vejen. Det sker for eksempel, når unge lærere mod eget ønske bliver sat til at undervise den klasse, som ingen andre vil have. Det er ikke en nødvendig erfaring på vejen mod at blive en autentisk lærer. Det er absolut heller ikke en nødvendig erfaring, at lærerne i folkeskolen bliver stillet over for øgede faglige krav, samtidig med at de skal undervise flere timer. Det bør kommunerne forsøge at forhindre, men det kan blive vanskeligt for dem, hvis de forestående forhandlinger med finansministeren munder ud i stramninger af kommunernes budgetter. Så vil mange kommuner blive fristet til besparelser. Resultatet bliver, at lærerne enten møder op til timerne og er dårligere forberedt eller måske snarere bliver så stressede, at kun de allerfærreste kan opnå den ro og det overskud, det ifølge Per Fibæk Laursen kræver for at blive en 'autentisk lærer', en sådan lærer, der jo netop kan øge det faglige niveau.

Redaktionen