Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Finn Held gør ret i (Folkeskolen nummer 14-15) at pointere, at faget pædagogik i læreruddannelsen skal være et fag, der bibringer de studerende viden om de faktiske professionsvilkår i folkeskolen - snarere end et politisk korrekt dannelsesfag med den studerendes personlige udvikling i fokus. Men han burde tage skridtet fuldt ud og sætte vore unge medborgeres niårige ikke ret, men pligt til undervisning i centrum. Det er jo den kolossale udfordring, læreren møder i skolens dagligdag: At skulle få lysten og glæden til at blomstre i en situation, der reelt hviler på en tilsyneladende nærmest unævnelig tvang. Vi får ikke et pædagogikfag, der forholder sig til de faktiske professionsvilkår i folkeskolen, før denne grundlæggende realitet accepteres.
Niels Christian Sauer
medlem af DLF's hovedstyrelse