Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Ulla Tørnæs har skrevet sig ind i historiebøgerne
som den undervisningsminister, der brød traditionen for brede politiske
forlig om folkeskolen.
Lige siden Folketinget i 1958 afskaffede sondringen mellem by- og landskoler,
har partierne bag skoleloven været enige om, at alle ændringer
skal aftales i forligskredsen, fordi det er vigtigt at sikre skolen kontinuitet
og arbejdsro. Og fordi det er afgørende for Danmarks eneste fælles
kulturinstitution, at et stort flertal støtter folkeskolen.
Men onsdag den 10. april meddelte Ulla Tørnæs på et
hasteindkaldt pressemøde, at hun ville bryde forliget fra 1993,
fordi regeringen står fast på, at modersmålsundervisning
fremover kun skal være en ret for EU-borgere.
Vedholdende rygter fortæller ganske vist, at man var tæt på
enighed om noget andet; Tørnæs skulle angiveligt have været
parat til at acceptere et socialdemokratisk kompromisforslag om at gøre
modersmålsundervisningen frivillig og lade kommunerne beholde pengene
til finansieringen af den. Men hun fik ikke lov af statsministeren. For
Anders Fogh Rasmussen er de ideologiske signaler fra valgkampen vigtigere.
Der skal strammes op og skæres ned over for folk med mørke
øjne og sære navne.
Nu er forligsbruddet så en realitet, og folkeskolen kan risikere
at blive udsat for en politisk zigzag-kurs. Dansk Folkeparti har da også
straks meldt sig - i en jysk avis - med krav om karakterer fra
1. klasse og i en københavneravis med forslag om timer til rytmik,
drama og bevægelse!
Ulla Tørnæs har spillet ud med '10 skridt mod en bedre
folkeskole'. Den sproglige indpakning er så elegant, så
i hvert fald dagbladet Politikens lederskribent er faldet i svime. Styrket
faglighed og flere timer til dansk, matematik, naturfag og historie. Og
tidligere start på fremmedsprog.
Jamen, lyder det ikke godt?
Jo bestemt. Det kan der være gode muligheder i.
Men problemerne tårner sig samtidig op. Regeringen har ganske vist
lovet, at der følger penge med til de mange ekstratimer; men det
ser ud, som om finansieringen skal ske efter den velkendte hund-får-lov-til-at-spise-sin-egen-hale-metode:
Den liberale tradition for, at alle, der vil, kan gå i 10. klasse,
skal brydes. De unge skal i gang med uddannelse eller arbejde i en fart,
og 10. klasse skal fremover reserveres for det lille mindretal, der ikke
kan klare sig andre steder. Og, vupti, hund får lov til at spise
hale: de penge, kommunerne sparer ved at oprette færre 10.-klasser
- og ved ikke at tilbyde modersmålsundervisning - kan
de bruge til at udvide timetallet med andre steder.
Regeringen ønsker også at 'opbløde bestemmelser
i loven, der begrænser omfanget af skolernes anvendelse af holddannelse'.
Det lyder snørklet. Men det er det ikke. Der står: Der skal
kunne niveaudeles på alle klassetrin.
Dansk Folkeparti er med på det hele, så det snævre flertal
er hjemme. Det vil være ulykkeligt, hvis regeringen prioriterer
ideologi og blokpolitik højere end den brede opbakning bag folkeskolen.
-th
Vupti, hund får lov til at spise hale ...