Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Hjørring Kommune ønsker at være på IT-forkant (informationsteknologi), derfor er der bevilget 30 timers IT-kursus per lærer med henblik på erhvervelse af IT-kørekort. Som i praksis dog betyder, at kun seks timer er med tilstedeværende instruktør. De resterende 25 timer er selvstudium - med fjerninstruktør! Per computer når den virker! For som det snedigt er at læse i undervisningsmaterialet: Læreren får ansvar for egen læring!
Og så er der indlagt fiffige pædagogiske opgaver i de enkelte kursusmoduler samt pligtlæsning af ligegyldige artikler. Derfor handler det primært om at bide hovedet af al skam - selvom den pædagogiske smertegrænse for længst er overskredet - for hurtigst muligt at sjusse sig ind på instruktørens pædagogiske 'tvangstanker', så 'pædagogikken' kan godkendes med mindst muligt besvær. For man vil for alt i verden gerne i gang med det væsentlige: At lære at beherske teknikken! I sig selv besværligt nok uden instruktør.
Endnu en gang må man tage sig til hovedet ihukommende al den kommunale 'støj' om kvalitet, kompetence og målsætninger. For der er faneme ikke megen kvalitet i videreuddannelsen, når jeg alt for ofte må bøvle med elementær teknik, samtidig med jeg 'udvikler' IT-pædagogik. Og hvad indhold får et begreb som kompetence, når det kommunale koncept hedder discount?
Det er som at sætte en person, der ikke har kørekort, til at uddanne sig til kørelærer - alene med instruktionsbog og mobiltelefon. Samtidig med at samme person forsøger at tilegne sig grundlæggende køreteknik!
Fik jeg sagt, at det efter sagkyndiges skøn tager mellem 150 og 200 timer at erhverve sig IT-kørekort!
Så i Hjørring Kommune har lærerne også ansvar for egen finansiering af videreuddannelsen, når det drejer sig om IT.
Niels Christian Christensen
Hjørring