Debat
Forslag til læreruddannelsen
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Det Konservative Folkeparti vil styrke de faglige og praktiske elementer i læreruddannelsen. Da vi ønsker uddannelsen fastholdt som en 4-årig uddannelse, må de teoretisk-pædagogiske fag rent tidsmæssigt begrænses.
Vi ønsker ikke - som regeringen - fire, men kun tre liniefag, der til gengæld får mere tid (0,75 årsværk per liniefag mod regeringens forslag om at fastholde de nuværende 0,60 årsværk). Faglig fordybelse kræver selvfølgelig mere tid til det enkelte fag.
Der bliver ikke noget forlig om læreruddannelsen med os med fire liniefag. Så er der meldt klart ud!
Vi ønsker mere tid til praktik end både den nuværende uddannelse og regeringens forslag indebærer.
Det er et ufravigeligt konservativt krav, at kristendomsundervisning bliver et obligatorisk fag for alle kommende skolelærere. Betegnelsen 'livsoplysning' bryder vi os ikke om. Det lugter østeuropæisk for forhistorisk!
Herudover ønsker Det Konservative Folkeparti, at både historie og geografi bliver obligatoriske fag for alle på lærerseminarierne. Historie, geografi og kristendom er i høj grad kulturbærende fag, som alle lærere bør have et minimumskendskab til.
Faget 'kommunikation' ønsker vi som et obligatorisk fag tidsmæssigt fordoblet i forhold til regeringens planer, idet vi vil have, at alle, der skal virke i fremtidens folkeskole, er fortrolige med den nye informationsteknologi (IT) - og kan bruge den i undervisningen.
Vi ønsker læreruddannelsen afsluttet med prøver i samtlige fag, og vi ønsker en alvorlig opstramning af hele læreruddannelsen - herunder en udvidelse af mødepligten.
Vigtigst af alt: Vi ønsker, at det over for alle lærerstuderende indskærpes, at de skal være ambitiøse på deres (kommende) elevers vegne, og at de derfor skal stille krav til dem.
Flere undersøgelser - senest forventningsundersøgelsen omkring folkeskolen - viser, at der forlanges for lidt af folkeskolens elever. Der er typisk en dårlig arbejdsmoral og halvslap indsats fra elevernes side, og det kræver ambitiøse og ihærdige lærere at rette op på denne utilfredsstillende tilstand.
Frank Dahlgaard
medlem af Folketinget for
Det Konservative Folkeparti